Lite frågor och svar kring ricinoljan + tips :)

Hej! Har skapat en egen kategori för ricinoljan, antar att det är därför de flesta av er besöker bloggen just nu:) Roligt med så mycket nya läsare iaf! :)

 

Jo, jag har fått rätt många frågor kring hur man får i oljan i hårbotten, hur jag gör osv. Ricinoljan är väldigt fet så det kan vara ganska svårt.

  • Jag tar iaf lite olja på fingertopparna och masserar in den på en ganska liten bit av hårbotten i taget. Sen upprepar jag tills det känns som jag täckt hela hårbotten. Jag vet att det är lätt att det endast kommer i håret närmast hårbotten, men jag tror inte att det gör så mycket. Om ni sätter upp håret och låter det verka i ca 30-45 min så tror jag den hinner verka i hårbotten också:) 
    Ni får testa er fram, övning ger färdighet.


Sen har några av er frågat om det räcker att ha den i hårbotten eller om man ska ta det i hela håret.

  • Jag vet inte riktigt om det finns ett rätt svar på den frågan, jag kan bara svara för mig själv. Jag har endast använt ricinoljan i hårbotten och sen dragit ut det lite i topparna, dragit ut det som finns kvar på händerna. Det är säkert jättebra att ha det i hela håret, men otroligt odrygt. Speciellt för mig som har lite längre hår, kommer ju göra slut på hela flaskan:P Men testa er fram och se vad som fungerar bäst för er! :)

 

Tips! :)
Då man måste tvätta håret ganska noga för att få bort ricinoljan kan det kännas slitsamt för resten av håret, där man inte har någon olja att tvätta ur. Något som jag gör ibland då är att ta lite annan olja i topparna efter att jag masserat in ricinoljan i hårbotten. Någon mer lättfördelad olja (ex vanlig olivolja). Då slits topparna inte lika mycket plus dem får lite extra glans :)

 

1 Fanny:

skriven

tack för tipsen! det behövdes :) har du någon gång testat på ögonfransarna? hur gör man då?

2 Tanja :):

skriven

Sv. Här finns lite info :) http://tanjalundberg.blogg.se/2012/january/ricinolja-for-ogonfransarna.html

3 Anonym:

skriven

Skadar den håret eller nåt? En fråga till: Moroccan oil från proffs, är den lika vårdande för håret som den äkta eller sliter den på håret;)

4 Tanja:

skriven

Nej inte vad jag märkt iaf. Mitt hår mår hur bra som helst :)



Angående Moroccan oil från proffs så tyckte jag nästan att den, efter en snabb titt på innehållsförteckningen, innehöll mindre onödiga ämnen än den "äkta". Så jag tror absolut att den fungerar minst lika bra och det tyckte min syster också, som använder den "äkta" :)

Sen är jag ju absolut ingen expert på området men den fungerar iaf väldigt bra :)

5 Melanie:

skriven

Asså mitt hår blir aldrig längre än till typ halva brösten. Tror du det kan funka ändå?

Svara gärna som en kommentar på min blogg eller skriv på din blogg och skriv till mig när du har skrivit på din blogg. Puss <3

Kommentera här: