Träningsinspo och nya mål!

Har läst denna tjejens blogg ett tag nu http://argetfit.se/argetfit/sara-back. Blir sjukt taggad på att komma igång ordentligt med träningen igen, så jäkla snygg kropp! Denna hösten ska träningen inte prioriteras bort, den ska finnas med i Att-göra-listorna! 

Mina träningsmål under hösten handlar främst om att komma igång med löpningen ordentligt. Även om jag egentligen är en ganska van löpare och kan löpa en ordentlig bit så klarar mitt knä aldrig av det fullt ut. Psyket, musklerna och konditionen finns där, men efter skadorna i knät så blir det liksom aldrig riktigt bra ändå. Mycket beror också på att jag inte löptränar särskilt regelbundet utan är en period-löpare, detta gör delvis att mitt knä aldrig riktigt vänjer sig och därför ofta blir överbelastat.

Så jag har en plan med att köra ett ordentligt löpprogram från hyfsat basic för att försöka träna upp mitt knä och vänja det vid löpning. Börjar lugnt med max 5 km distanser nu, varvat löpning och snabb gång. Detta ca 3-4 pass i veckan. Så om några veckor tänkte jag ge mig på ett löpprogram för milen. Än så länge känns det bra i knät och jag är sjukt taggad! 

Ett annat träningsmål jag har gäller min rörlighet och smidighet. Vill lära mig gå ner och upp i brygga, sen hade det vart coolt att kunna gå ner i splitt eller spagat. Har en bit kvar på det sistanämnda ;). Generellt gäller målet alltså att öka min rörlighet, detta genom mycket yoga och stretchövningar. Under våren gjorde jag stora framsteg inom yogan, så detta ska jag lägga ganska mycket fokus på. Bra för både kropp och sinne! 

Vad har ni för träningsmål?  Är ni med och kör löpprogrammet för milen med mig om några veckor? :)

Bilderna är från Sara Backs blogg: http://argetfit.se/argetfit/sara-back


Kommentera här: