Hårtips! Och frågor/svar kring Ricinoljan

Hur ofta använder du oljan?

  • Första månaden använde jag ricinoljan ca två gånger i veckan. Nu blir det ca en gång i veckan. Men testa er fram för hur ofta som passar er. Har hört om vissa som använder det varje dag och det vet jag inte riktigt hur bra det är. Inte pga. av oljan utan pga. att schampot sliter och torkar ut håret. Försök hålla er till 2-3 gånger i veckan :)

 

Drar oljan ur färgen ur håret?

  • Här kan jag tyvärr inte svara själv då jag inte har färgat hår. Men jag kan hänvisa till en kommentar jag fått om detta så kan ni kanske kolla med henne om ni vill fråga något mer om just färg:)

marica: Har använt den ett par gånger och min hårfärg har börjat "blekna" bort lite grann.

 

Jag undrar om håret blir jättefett? kan man t.ex ha i det och duscha och allt dagen före skolan eller blir det ganska fett?

  • Sålänge man lyckas tvätta ur all olja så blir det absolut inte fett, tvärtom:) Jag tycker att mitt hår håller sig fräshare längre efter att jag använt oljan.


Hade du något speciellt shampoo efteråt? Läste att om man använder shampoo med sodium laureth sulfat i efter oljan så är det bortkastat. Och det ämnet finns i nästan alla shampoon ju så vad använde du?

  • Jag har fått många frågor kring det här med schampo och schampo med sulfater i. Det schampot jag har använt är ett schampo med sulfater i och oljan har fortfarande fungerat:) Men sen skulle jag tro att det säkert är bättre att använda sulfatfritt schampo för att sulfaterna är det som sliter på håret:) Jag använder/använde TRESemme 24 hour body och TRESemme naturals som jag tipsat om här.

 

Fortsätt gärna fråga så svarar jag så gott jag kan och jag hoppas att oljan fungerar bra för er som börjat använda den :)

 

Tips!

Om ni inte vill tvätta håret med schampo för ofta då det sliter på håret så kan jag rekommendera att tvätta håret med endast balsam mellan schampotvättarna. Förut tvättade jag håret med schampo var och varannan dag men nu blir det bara två gånger i veckan ungefär :)  Vad jag förstått det så ska det då helst vara ett balsam utan silikoner. Tex. TRESemme naturals eller Garnier har några stycken också:)

 

Oj vilket långt inlägg det blev:P Nu ska jag plugga (läs: rita kuber :) ) puss!

 

 

 

 

1 Adii:

skriven

Jag har precis börjat använda ricinoljan, jag undrar om det påverkar ens egna hårfärg? Har aldrig färgat mitt hår. :)

2 Becca:

skriven

Min moster trodde att man kunde börja tappa hår efter ricinoljan, eftersom håret inte hinner växa ut i lagom tid o då hinner det inte bli lika starkt. Är det sant?
Tacksam för svar:)

Kommentera här: