Bästa receptet!



Alltså jag har försökt mig på det där med att göra egna proteinbars massa gånger och det blir alltid för kladdigt, eller för tort, eller bara riktigt äckligt. 

Men nuuu! Nu lyckades jag. Och typiskt nog tänkte jag att jag skulle försöka följa receptet, så att det ska vara lätt att dela med sig av det sen, men det är ju inte alltid så lätt.. Man har ju alltid för lite av någon ingredients, eller så tål man inte vissa ingredientser osv. 

Men jag utgick iaf från det här receptet från styrkelabbet:

Hemmagjorda proteinbars (10 stycken)

  • 200 g proteinpulver
  • 100 g havregryn
  • Ca 1 dl mjölk (det går även bra med vatten)
  • 50 g jordnötssmör
  • 50 g honung (kan bytas ut mot sirap)
  • 30 g kakao
  • +30 g mörk choklad att täcka barsen med (kan uteslutas)

Men eftersom jag inte tål jordnötssmör och hade alldeles för lite kakao och ingen honung hemma, och älskar kokos, så körde jag såhär: 

Kokoooos-lover-protein-bars 

  • 100 g proteinpulver (whey 80 choklad)
  • 50 g havregryn
  • 1/2 dl mjölk
  • ca 35-40 g kokossmör (mixade kokosflingor i mixern tills det blev som smör, typ)
  • Några droppar Sweet Drops Choklad 
  • 15 g kakao
  • Lite glykossirap
  • Mörk choklad att täcka barsen med
  • Kokos att strö över barsen :) 
 
Okej, nu tänker många av er säkert att måtten låter väldigt exakt, men så exakt körde jag inte. Jag höftade lite och blandade tills det blev en bra smet helt enkelt. Kör allt i mixern (eller för hand) och häll i mjölken sist, för att få till rätt konsistens. 
 
Kavla/platta ut på ett bakplåtspapper och kleta ut den smälta chokladen över och sedan viktigast av allt - kokos! :) Förutom att det är gott ser det ju framförallt så mycket godare ut med kokos på! Låt stelna i kylskåp i ca 30 min. Och förvara dem gärna kallt sen också förresten, annars smälter chokladen ;)
 
Trots att jag körde halva hans recept lyckades jag ändå få 10 ganska stora bars, mina kanske var lite för tunna. För mig blev det perfekt med 10 bars iaf. Ni gör som ni vill! :)
 
Jag ljuger inte när jag säger att det smakar som godis alltså, jag lovar. Eller iaf som nyttigt godis. 
 
 
1 Annster:

skriven

Ser gott ut :)
Brukar också få mina så det blir torrt och äckligt.

Kommentera här: